Poveşti de la voi (XIX)

Parcă întâmplate acum zeci de ani, în vremuri când sintagma Aviaţie Militară avea o greutate aproape fizică, evenimentele povestite de Ovidiu Mazilu sunt cât se poate de adevărate.

Nimic nu este fabulaţie, totul este viaţă trăită şi spusă, iar asta se simte.

Sunt lucruri aproape banale pentru un pilot militar, dar povestite de un om care iubeşte universul acesta cu toată fiinţa lui, în ciuda faptului că nu-i este parte integrantă, ele capătă o însemnătate aparte, o strălucire specială, un halou pe care numai un suflet atins de aripa unei mari pasiuni îl poate impregna, aşezându-l cu delicateţe peste universul lui alcătuit din oameni şi avioane precum un pictor îşi încredinţează culorile pânzei-univers a lui: cu atenţie, cu respect, cu dragoste…

 ***

AMINTIRI DIN LUMEA AERODROMULUI – partea III

 

Îmi aduceam aminte de momentul în care am simţit avionul în forţaj plecând de SUB noi.

Eram călare pe scara îngustă, eu doar într-un picior, dreptu’ în aer, că nu mai aveam loc, Nicu lângă mine, umăr la umăr, amândoi cu tărtăcuţele băgate în cabină, luându-i faţa tehnicului. Omul îşi făcea verificările regulamentare, noi, ca paraziţii în viaţa lui profesională disciplinată, avizi de miros de ebonită arsă şi vopsea turcoaz exfoliată.

Staţi aşa!”.

Am dus mâna dreaptă spre mânerul manşei, am apucat cu vârful degetelor pârghia frânei pe roţi, „Dă-te, Nicule, puţin…”, m-am întins după indicatorul dublu de presiune de pe tabloul din mijloc, jos, ascuns după husa strânsă cu şiret alb.

S-au dus acele, fugind unu’ de altu’, spre valorile corecte, în parametri, câtă satisfacţie din acţiunea aia atât de subconştient-rutinieră pentru ei, dar atât de PLINĂ pentru mine…

Am dat drumul frânei, presiunea eliberată în atmosferă, zgomotos, nu m-a surprins, cred că o ştiam dinainte, de la prima urcare în cabina de PFM, cu Foozie la tâmpla mea stângă, pe scara roşie… „Să nu mai apeşi încă o data că se duce aiuRea pResiunea din butelii…”.

Tehnicul din cabină ştia CE căutam noi acolo, îi DOVEDISEM din plin ce şi cât meritam să vedem, nu s-a mirat, nu s-a opus, a găsit firească pornirea mea de a-i da la o parte mâna de pe manşă.

A venit apoi pornirea motorului, acele de pe ITE smulse bâţâit din zero, unu’ mai leneş, celălalt mai sprinten, număratul secundelor până la ieşirea în „RELANTI”, aproape că anticipam cu ochii mişcările lui – şi el ŞTIA asta.

Testul lămpilor verzi şi roşii de pe indicatorul de poziţie tren – aerul şuiera tare dincolo de pereţii curbaţi ai cabinei, sub pulturi, i-am făcut semn cu mâna aproape violent, „Stai, repetă mişcarea!”, şi i-am arătat indicatorul conului.

Ştiam combinaţia de comenzi din „Produsul 94”, am sărit dintr-o bucată pe betonul startului şi, din doi paşi, eram la câţiva metri de conul verde.

Apasă acum! Nicule, vino repede…!”, şi pentru prima dată vedeam con culisând repede pe toţi cei 200 de milimetri din manual, „SCOS” – „BĂGAT”… „SCOS” – „BĂGAT”…

Cu noi pe scară, cu coatele băgate dincolo de rama cupolei, a început probele de motor – „RELANTI”, „SPS”, „RELANTI”, „MAXI…”, şi atunci s-a întâmplat…

A plecat simpla VIOLENT de sub noi, m-am trezit alunecând cu tot cu scară spre încastrarea aripii, Nicu peste mine, dezechilibrat, tehnicul a redus în secunda doi la „RELANTI” – deja cei de jos ţipau către cabina simplei, „Băi, ce naiba faci…?!”.

N-am coborât, s-a întors tehnicul spre noi strigând, „Ia, ţineţi-vă bine!”.

A dus din nou în „SPS”, câteva secunde, „MAXIMAL” – iar a luat-o simpla de nebună fără comandă, fără control, şi atunci a redus complet şi a dus în „STOP”.

Problema era la panoul PURT, cupla aiurea în „FORŢAJ MINIM” pe comanda de „MAXIMAL” din cabină, aşa că l-au depanat pe start, iar într-o oră avionul era aliniat la PDA…

 -VA URMA-

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Poveşti de la voi și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Spune-mi ce părere ai!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s