1000 de cuvinte (XXIV)

61 ANI DE AVIAŢIE REACTIVĂ ÎN ROMÂNIA

Pe data de 26 iunie 1951, de pe aerodromul militar Ianca se desprindea vijelios de pista de decolare-aterizare un avion de vânătoare IAK-23 la ale cărui comenzi se afla tânărul maior Aurel Răican, cel ce intra, astfel, în istorie, devenind primul pilot militar român ce pilota în simplă comandă un avion cu reacţie decolând de pe teritoriul românesc. De la acel moment, ziua de 26 iunie a rămas un moment festiv pentru aviaţia noastră militară cu motor reactiv, motiv pentru care, astăzi, la 61 ani de la naşterea zborului reactiv la vânătoare în ţara noastră, îi urez şi eu un cald „LA MULŢI ANI”, un „CER SENIN” plin de speranţă şi, celor ce-o însufleţesc, un puternic

„NIL DESPERANDUM”!

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în 1000 de cuvinte și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la 1000 de cuvinte (XXIV)

  1. Mihai zice:

    Pacat ca Ianca mai exista doar in cartile de istria aviatiei, ca si alte locuri unde urlau pe vremuri motoare de turboreactor !…

  2. Poetu' zice:

    Eh… se putea şi mai rău… Acolo putea fi un mall…!

  3. Saint-ex zice:

    „LA MULŢI ANI!!!”
    AVIAŢIEI MILITARE REACTIVE ROMÂNEŞTI.
    CER SENIN!!!
    tuturor celor care, sub drapel, sub „CERUL ACELA MITITEL DE MĂTASE”, încă mai zboară.
    Felicitări Poetu-le ptr. faptul că nu ai trecut sub tăcere şi neobservat acest eveniment important.
    Felicitări ptr. rigurozitatea prezentării, în sensul că acesta a fost primul zbor al unui pilot militar român de pe teritoriul românesc.
    Se cuvine să amintim şi primul pilot militar român care a zburat un avion cu reacţie, respectiv Me- 262, lângă Viena, imediat după război, cpt. Teodor Greceanu.

    Şi, ca o rugăminte personală ptr. toţi cei, din activitate sau la pensie, să nu vă uitaţi istoria.
    Cu stimă, consideraţie şi respect, Saint-ex.

  4. Poetu' zice:

    Vă mulţumesc pentru completare şi pentru îndemn – din păcate, este cam necesar…
    Am onoarea!

  5. Mihai zice:

    Amintirile lui Teodor Greceanu nu sunt sustinute decat de el insusi, desi, potrivit memoriilor sale, la zbor ar fi asistat multa lume. Acest presupus zbor nu este mentionat in nici un document, cel putin din cate stiu eu.
    Dar daca vrem prioritate, primul roman, dar si primul om care a zburat cu un avion cu reactie (chiar daca doar cateva secunde) a fost Henri Coanda. Pacat ca nici zborul lui nu are nic un martor, iar noi ne bazam si in acest caz tot pe amintirile pilotului.

  6. Saint-ex zice:

    Da Mihai, aşa este ,ai dreptate, dar, ptr. mine, asta nu înseamnă că ceea ce a relatat Cpt. av. Teodor Greceanu nu corespunde realităţii. De ce ar minţi eroul?
    În lupta aeriană, sunt victorii confirmate şi neconfirmate. Asta nu scade din valoarea zburătorului.
    Cu stimă..

    P. S.- Poate că aici am greşit noi, ca naţie, printre altele. Am aşteptat ca totul să fie confirmat. DE CINE şi DE CE? sau CARE ESTE INTERESUL?

  7. Anonim zice:

    Eu nu il fac mincinos pe Greceanu, Doamne fereste!
    Dar, cu toate ca nu sunt aviator, stiu ca intre BF-109 pe care l-a zburat el si Me-262 nu e nimic asemanator, incepand cu cabina si terminand cu … orice. Asta mi-au spus specialisti in aviatie. Deci e destul de greu de crezut ca un pilot ia un avion complet necunoscut la zbor si ii iese din prima. Chiar si pentru trecerea pe G au facut ore, nu?
    In tot cazul istoria nu se scrie pe amintiri, ci pe surse, doar se completeaza din amintiri.
    Inca o data spun, nu am decis ca Teodor Greceanu nu a zburat atunci 262. Nu am eu calificarea sa spun asa ceva.

Spune-mi ce părere ai!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s