Ziua când vulturul şi-a frânt aripile

Azi trebuia să fie o zi frumoasă, cu zbor pe aerodromul de la Băneşti şi cu pahare închinate Zilei Aviaţiei Militare (da, pentru mine, data de 17 iunie este Ziua Aviaţiei Militare Române), o zi cu vreme de zbor, râs şi voie bună.

Dar n-a fost să fie aşa… Vestea a căzut ca un trăzet şi a năucit exact ca unul:

…azi, 17 iunie 2012, în jurul orei 11:00, un avion ultrauşor de tip Aerostar Festival, având înmatricularea YR-5287, s-a prăbuşit şi a ars în incendiul ce a urmat. Pilotul ultrauşorului, comandor (r) Petru Lazăr, a decedat la impactul cu solul… 

Hoitarii din televiziuni, ca de obicei, „şi-au făcut datoria”, transmiţând în direct imagini cu epava scorojită, „informând” în stilul lor incoerent şi pompieristic, şi desăvârşind efectul devastatoarei ştiri prin difuzarea unor filmări de proastă calitate cu ultrauşorul – şi, implicit, omul dinăuntru… – în flăcări, luate de vreun amator de morbidităţi la scurt timp de la impact…

 

 Sursa foto: http://romanian-spotters.forumer.ro/t6630-banesti-fly-in-2012-16-17-iunie-2012

Astfel, cerul senin al zilei de 17 iunie s-a întunecat brusc, iar sărbătoarea zborului şi a zburătorilor de pe aerodromul Băneşti şi din inimile celor ce iubesc zborul militar s-a frânt, totul înlocuit de şoc, lacrimi, durere şi regret…

Comandorul Lazăr a zburat avioane militare întreaga lui carieră, având cam vreo 3000 ore de zbor în carnet, ore petrecute atât la manşa supersonicelor MiG-21, la Giarmata şi la Bacău, dar şi în posturile de pilotaj ale unor alte tipuri de aeronave, în anii de activare ca pilot de încercare la Aerostar S.A. Bacău, lucru ce spune enorm de multe despre el şi despre gradul lui de pregătire.

Avea 57 ani, iar forma fizică excelentă şi dragostea pentru zbor – „boala” lui – nu-i permiteau să agaţe mănuşile-n cui, dorindu-şi să zboare cât l-o ţine cureaua.

A sfidat moartea de nenumărate ori în decursul lungii sale cariere de zbor, luptându-se cu evenimente de zbor şi venind cu bine pe faţa pământului, şi făcând zborul mai sigur pentru ceilalţi prin curajul său nebun de pilot de încercare.

Comandorul Lazăr a plecat la Escadrila din Ceruri zburând, la fel cum a trăit, o viaţă de om în postul de pilotaj, o viaţă în care zborul s-a confundat cu normalitatea de om biped.

 

Sursa foto: http://romanian-spotters.forumer.ro/ 

Ziua de 17 iunie va mai căpăta o însemnătate pentru lumea celor cu albastru pe epolet şi în suflet, iar de fiecare dată când ne vom gândi la această zi, pe un colţ al cerului nostru senin vom afla înscris şi numele lui, al comandorului Petru Lazăr, cel care ne va veghea de-acolo, de sus, din Escadrila din Ceruri, plecat prea repede dintre noi în ziua când vulturul şi-a frânt aripile…

Un bun articol despre cel ce a fost comandorul Petru Lazăr de găsit aici: http://www.gandul.info/reportaj/imblanzitorul-de-avioane-2632281

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Evocări și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

17 răspunsuri la Ziua când vulturul şi-a frânt aripile

  1. Si eu vazui la stiri si nu-mi veni sa cred .
    A agatat firele de inalta tensiune sau ce s-o fi intamplat .
    E trist ca tocmai azi, intr-o zi importanta pentru Aviatia Militara Române s-a intamplat asta ! :((

  2. Poetu' zice:

    Şi dacă se întâmpla mâine era mai cum…???????!!!

  3. Poate maine nu se intampla si scapa cu viata .

  4. Anonim zice:

    Domnilor sa strecurat o mare eroare,Comnadorul Petru Lazar care a zburat pe Borcea,apoi pe Camia Turzii nu are nicio lagatura cu acidentul de la Banesti!Este o potrivire de nume,atat!

  5. Poetu' zice:

    Detalii, vă rog?

  6. Anonim zice:

    Detalii zice-ti…?Am vorbit cu el azi dimineata,cu „Peto”la Campia Turzii,acolo sa stabilit dupa pensionare,iar fiul sau este pe Campia Turii activ,altceva?

  7. Poetu' zice:

    Am înţeles şi vă mulţumesc.
    Dacă aveţi informaţii despre comandorul Lazăr care a căzut? Trebuie să corectez articolul, nu?

  8. Saint-ex zice:

    C-dor Petru Lazăr care a decolat ieri, pe data de 17 iunie 2012, de Ziua Aviaţiei spre Escadrila din ceruri, este promoţie 1979 şi nu este aceeaşi persoană cu c-dor. Lazăr care a zburat la Borcea şi ulterior la Câmpia Turzii, care apare în cabina a II-a în fotografia cu Luca Dorel „elev în cabina I”.
    C-dor Lazăr Petru care a decolat spre înalturi, a zburat din 1980 până în 1981 la Esc. 31 Av. Cc Mig-21 C la Giarmata, apoi la Centrul de instrucţie de la Bacău şi ulterior la I.R.A. Bacău ca pilot de încercare.
    Dumnezeu să-l odihnească.
    Cu stimă, consideraţie şi respect, Saint-ex

  9. Poetu' zice:

    Vă mulţumesc pentru informaţii.
    Am corectat articolul şi îmi cer scuze tuturor pentru confuzia pe care am perpetuat-o…

  10. Zenove Beia zice:

    Bine ca am inlaturat confuzia,asta e”Poete”se mai intampla,daca nu folosea-ti porcecla „Peto”,poate ca nu ma sesizam,am lucrat pe Borcea 28 de ani si l-am cunoscut foarte bine pe C.dorul Petru Lazar.

  11. Poetu' zice:

    Vă mulţumesc pentru ajutor şi îmi cer scuze pentru eroare!

  12. bfa1967 zice:

    ma doare sufletul de cate ori cum pica un pilot din cer si isi frange aripile in tarana…

    americanii, se spune, au o vorba: fiecare pilot (de avion de vanatoare…) valoreaza greutatea lui in aur ! si atunci noi CAT AUR AM PIERDUT de la revolutie incoace ???

    ma doare sufletul , desi nu sunt pilot si nu am nici o treaba cu aviatia (poate doar pasiunea de a vedea cele mai frumoase pasari de metal strabatand aerul – avioanele militare – cele de „vanatoare” in special….) , ca anumite tari din „europa centrala si de est” gasesc banuti sa-si doteze armatele macar cu cateva avioane moderne (vezi GRIPEN…) si noi NE OMORAM cu buna stiinta PILOTII pe „sicrie zburatoare”….

    ce pot dori pt acei OAMENI ADEVARATI sau ICARI numiti PILOTI DE VANATOARE decat sa aiba parte cat mai curand a zbura pe AVIOANE MODERNE…. pt CEI CARE NU MAI SUNT, sper, cred ca locul lor e undeva unde este numai zbor liber si fericire…

  13. Poetu' zice:

    Cineva foarte inspirat a spus, la un moment dat: „Piloţii nu mor niciodată – ei decolează şi nu se mai întorc”…

  14. popescu laurentiu zice:

    Daca se poate as interveni cu citeva precizari destul de pertinente despre cel care a fost comandor(rez) Lazar Petru.In aviatia romana a existat si un alt Lazar Petru (av.), intr-adevar fost , chiar comandant, la Baza aeriana-Luna -Cimpia Turzii de unde s-a si pensionat , iar numele acestuia aparea intr-un scandal legat de sustrageri de carburant din unitate.Nu cunosc finalitatea dosarului care se afla pe rol la Tribunalul Cluj si nici nu ma intereseaza.Cel de care vorbim si care din pacate nu mai este printre noi adica LAZAR PETRU din Bacau , s-a nascut pe 10 iunie 1957(am vazut o multime de date , din pacate eronate),in orasul de astazi Dolhasca-Suceava.I se mai spunea si ,,Arsinel ,,incit era nascut in aceeasi localitate cu celebrul Alexandru Arsinel.A fost promotia 1979 , coleg cu mai cunoscutii ,general Ristea Virgil, comandor (rez.)Berca Victor ,general Burhala Liviu , cred ca si cu Fane Bulgaru(celebru cu incursiunea din tinerete pe cind zbura la Borcea , in teritoriul bulgar).In anul 1980 absolva cursul de trecere pe avioane supersonice de la Bacau , ca multi alti piloti.
    In perioada anilor 1980-1983 activeaza ca pilot in cadrul Escadrilei . 31 Av. Cc Mig-21 C la Giarmata-Timisoara,apoi vine la Bacau unde se stabileste impreuna cu defuncta sotie (Victoria- decedata in 2009) .
    In perioada anilor 1980 -1995 activeaza ca pilot instructor de zbor In cadrul Centrului de instruire al aviatiei Bacau .In anul 1995 trece in rezerva cu gradul de cpt.comandor si isi continua activitatea ca pilot de incercare pina la data decesului in cadrul uzinei ( I.R.A.-U.R.A.-I.R.Av) Aerostarul de astazi.In intreaga cariera a zburat avioanele -Zlin , L-29-Delfin, Mig-15, Iak-52, L39-Albatros, AN-2, MIG-21, MIG-21RFM, , M , MIG 21 Lancer-R , MIG 21 -bis (conform carnetului de zbor ) totalizind 2879 ore.In anul 2002 a obtinut brevetul de pilot sportiv si licenta PPL(pilot privat pe avioane ultrausoare).Are la activ 42 de salturi cu parasuta in intreaga cariera.De morti doar de bine!
    PILOTULE!
    -SA NU RATEZI ATERIZAREA!
    -SA NU DAI BONTURI!
    -SA NU ATERIZEZI DERAPAT!
    -SA NU REDRESEZI INALT!
    SA NU RAMII SUSPENDAT!
    PENTRU CA UITE UNDE AJUNGI …… IN MARACINI……(botezul pilotilor!)
    Din fericire , au mai ramas piloti buni , drepti , viteji , care din pacate, voit ori neintentionat au ajuns in anonimat sau pur si simplu au dorit asta!
    Domnule Poet ! In prezent la Aerostar se afla(inca) un pilot de exceptie comandorul in rezerva BILU IOAN VIOREL,,,-BILL-,,sper sa scrieti multe lucruri despre el.Este un om deosebit iar noi cei din bransa stim despre ce vorbim.De exemplu v-ar putea povesti despre demonstratorul MIG 29-SNIPER pe care l-a zburat si care inca -i mai poarta numele acolo unde zace acum aruncat intr-un colt de curte de la asa zisul muzeu al Aviatiei. Vorbiti cu noi asa cum trebuie spuneti lucrurilor pe nume , macar acum cit mai suntem in viata!
    CER SENIN LA TOATA LUMEA!

  15. Poetu' zice:

    Vă mulţumesc foarte mult pentru precizări – erau foarte necesare.
    În ceea ce priveşte ultima parte a mesajului dumneavoastră, încerc să nu mă repet, dar dacă acesta este mijlocul prin care mă pot face înţeles, fie: scopul existenţei acestui blog este acela de a scoate la lumină oameni şi întâmplări din lumea Aviaţiei Militare Române, de a le arăta tuturor ce vor să ştie ca pe nişte bunuri de preţ ce sunt, iar dovada că sunt mulţi cei care au înţeles mesajul meu este faptul că am iniţiat rubrica „Poveşti de la voi” exact pentru asta, iar militari în rezervă cu albastru pe epolet îmi scriu cu regularitate.
    Blog-ul „Poveşti de aerodrom” este al tuturor, iar uşa sa virtuală este mereu deschisă, astfel că tot ce trebuie să facă oricine este păstrător de „poveşti de aerodrom” este să mi le trimită, iar eu voi avea grijă ca ele să vadă lumina electronică a mediului virtual. În cazul în care nu se doreşte „publicitate”, anonimatul este asigurat.
    Mai mult de atât nu pot face, nu pot „trage” de oameni pentru a scoate din ei cele trăite acolo sus, în cabină, sau jos, la betonul fierbinte al pistei… Cine vrea să le împartă şi cu ceilalţi şi să nu le ia cu el în „Escadrila din Ceruri”, este aşteptat cu drag.
    Sper că m-am făcut înţeles şi vă mulţumesc că aţi pus punctul pe „i”.
    Cât despre Bill, aşa este, un om de excepţie, dar ar face bine să (mai) iasă din carapacea aia a lui…
    CER SENIN şi dumneavoastră!

  16. In 1986 cred , Lt.Maj.Lazar Petru se afla la Bacau (fosta u.m 01975 ),cred ca facea parte din E3 ,unde comandant era Mr.Paraschiv Gheorghe …I-am cunoscut destul de bine pe toti ,le-am fost alaturi – cronometrandu-le zborurile si,m-am bucurat vazandu-i ca se intorc de fiecare data cu bine (in perioada cat am fost acolo n-a fost niciun eveniment ). .Din pacate, au inceput necazurile si la fosta mea unitate,o serie de piloti nu s-au mai intors…Mr.Nistor Constantin, Lt.Col Chicos, Lt.Col. Paraschiv Gheorghe +Mr.Irimia Vasile …acum Comandorul Lazar Petru .Trist,foarte trist !

Spune-mi ce părere ai!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s