Gândul săptămânii (X)

BĂTRÂNULUI MiG-21

GÂNDURI LA 50 ANI DE SERVICIU OPERATIV

  

Numit cu drag „Ţeava” de către piloţii de vânătoare români datorită faptului că-i… cam gol pe dinăuntru, judecând după canalul admisiei ce duce aer în motor, vânătorul supersonic MiG-21 a fost, este şi va coninua să fie un avion iubit de către piloţii care l-au zburat, în ciuda lungului şir de accidente şi catastrofe în care a fost implicat. Să fii pilot pe Ţeavă este un motiv de mândrie, piloţii de supersonic fiind crema piloţilor din Aviaţia Militară Română şi de oriunde.

Ţeava a făcut istorie nu numai la noi, pe plaiurile mioritice, ci şi la nivel mondial, fiind construit în peste 11000 de exemplare şi zburat cu peste 50 de tipuri de cocarde ce i-au împodobit planurile şi fuselajul de-a lungul timpului.

Robust şi nepretenţios (ca mai toate „fierotaniile” sovietice), s-a încăpăţânat să reziste în toate condiţiile meteorologice oferite de ţările în serviciul cărora s-a aflat, zburând de pe piste de decolare-aterizare plantate pe cinci continente, din creierii munţilor nepalezi până în deşertul Namibiei, din mijlocul stepei calmuce până în jungla vietnameză, fără să facă nazuri sau să ceară hangare climatizate. Şi-a trăit viaţa în aer liber, „bronzat” de arşiţa năpraznică a soarelui african, acoperit de straturi de gheaţă sau zăpadă arctică şi cu apa ploilor musonice intrată prin cele mai ascunse orificii tehnologice. Şi-a revenit de fiecare dată la viaţă, urmând ciclurile naturii din mijlocul căreia au răsărit elementele ce-l compun şi după legile căreia întotdeauna a părut să trăiască, renăscând cu fiecare primăvară şi ridicându-se vijelios de pe pistă, setos de înălţimi şi de mediul în care îşi poate îndeplini menirea.

Apt să decoleze fără probleme de pe islazul comunal din spatele casei tale de la ţară (dacă-i destul de lung, desigur!), supersonicul MiG-21 a fost gândit pentru obţinerea eficienţei maxime cu un minim de resurse investite – de aici şi denumirea de avion de vânătoare de front. Avionul-soldat, un cazac cu o „balalaikă” în mâinile-i vânjoase, un T-34 al aviaţiei militare, gândit pentru un blitzkrieg în care superioritatea numerică a doctrinei sovietice i se potrivea de minune, intenţionat să fie norul de viespi nervoase ce înţeapă cu furie până când inamicul nu mai mişcă, sufocat şi copleşit numeric de pioni sacrificabili. MiG-21, un kalaşnikov al cerului!

12 variante de MiG-21 au servit sub flamura tricoloră, cu trei dintre ele încă în serviciu operativ. Chiar dacă de la naşterea lui au apărut vânători mult mai puternici şi mai performanţi decât el, constructorii MiG-ului 21 nu l-au abandonat, ci l-au îmbunătăţit constant, oţelindu-i ghearele şi ascuţindu-i privirea. Faptul că au făcut un lucru bun este dovedit chiar de către aniversarea noastră despre care discutăm acum!

Vânătorul MiG-21 a stârnit întotdeauna sentimente intense în inimile celor ce l-au exploatat, legând prietenii trainice cu mulţi, prietenii de-o viaţă de zbor ce n-au încetat în clipa ultimului descălecat de la gurile de alimentare, ci au continuat să mocnească ascunse adânc, în lumea amintirilor dragi. N-a lăsat pe nimeni indiferent la el, n-a fost niciodată doar un avion, n-a acceptat niciodată superficialitatea în aer. Pe cât de nepretenţios la sol, pe atât de solicitant în aer – să fii pilot de 21 nu a însemnat niciodată ceva, ci a însemnat întotdeauna mult, mult mai mult decât crezi…

Gândit la nivelul anilor ‘50, când conceptul de redundanţă era doar o sămânţă ce începea să încolţească în genialele minţi ale constructorilor sovietici de avioane de luptă, robusteţea Ţevii a permis venirea acasă în situaţii extreme, cu hidraulica plesnită, cu incendiu la bord, cu jambe blocate pe escamotat, cu stagnare de turaj, cu păsări luate-n bot şi câte şi mai câte, înscriind nume de piloţi de vânătoare apăsat şi cu majuscule în Ordinul de Zi pe Unitate şi forjând caractere de supersonişti ce-au demonstrat că şi-au lăsat teama acolo, jos, lângă scara, calele, vodila şi capacele pe care le-a aranjat frumos tehnicul ce-l aşteaptă să revină din misiune.

Au fost multe şi situaţiile când zborul n-a mai fost posibil, când om şi maşină s-au contopit până la confuzie în finalul brutal al unei ultime traiectorii ce n-a putut fi transformată într-o aterizare… Mulţi piloţi de vânătoare şi-au încheiat cariera cu MiG-ul 21, unii scăpând cu viaţă, catapultând in extremis, alţii amestecându-şi atomii cu pământul din care se spune că suntem clădiţi. N-are rost să despărţim acum firul statisticii în patru, dar ne putem opri la un singur adevăr: de când există aviaţia şi cât va exista ea, avioanele vor zbura şi vor cădea – e o lege imuabilă a lucrurilor, chiar dacă-i greu şi dureros de acceptat.

Chiar şi pe plan mondial, sunt puţine tipurile de avioane care ating astfel de cifre, care sunt menţinute atât de mult timp în serviciu operativ, şi cine ştie dacă vom mai fi martori la astfel de evenimente. Tendinţa este de a scoate omul din cabină, de a-l muta într-o rulotă cu aer condiţionat sau un bunker aflat la o mie de kilometri depărtare de zbor, departe de cer şi provocările lui. Cândva, zborul la vânătoare va deveni o amintire, dar n-avem de ce să ne bucurăm, pentru că acele misiuni vor fi preluate de roboţi aerieni, de drone înarmate ce vor duce jocul de-a şoarecele şi pisica dincolo de limite ce acum nici măcar nu le bănuim…

Deocamdată, să ne bucurăm că un camarad cu aripi de dural îşi serbează al 50-lea an cu cocarda tricoloră pictată pe planuri şi derivă, să realizăm unicitatea acestei sărbători şi implicita ei importanţă şi să păstrăm în inimă acest moment, pentru că dragul nostru MiG-21 a intrat în istoria Aviaţiei Militare Române drept cel mai longeviv avion supersonic de vânătoare!

SĂ NE TRĂIEŞTI, bătrâne MiG-21, dragul nostru camarad!

 ***

 Credincios căluţ de foc, îţi mulţumim pentru că ne-ai purtat prin cerul ce uneori ne-a fost ostil, permiţându-ne să revenim cu bine acasă.

Îţi mulţumim pentru că pentru că ne-ai adus acasă chiar şi atunci când în măruntaiele tale răul îşi făcuse sălaş…

Îţi mulţumim că ne-ai aşternut lin pe pistă chiar dacă junghiul bătrâneţii nu-ţi dădea pace, înveninându-ţi zborul şi făcându-ţi traiectoriile ezitante…

Îţi mulţumim pentru că, uneori, ne-ai suportat greşelile, permiţându-ne să învăţăm din ele, chiar dacă ne-ai arătat cât se poate de clar că nu ni le vei permite…

Îţi mulţumim că ai strâns din dinţi şi ai mers mai departe, chiar şi atunci când unii te scuipau, încercând să şteargă cu buretele toate realizările tale pe care le-ai strâns în jumătate de secol de brăzdat atmosfera…

Îţi mulţumim că nu te-ai simţit niciodată inferior altora şi ne-ai purtat pe aripile tale scurte cu o mândrie nedisimulată, de parcă ai vrut să cimentezi crezul cum că pilotul este cel mai important sistem din alcătuirea unui avion de luptă.

Îţi mulţumim şi te rugăm să ne ierţi atunci când te-am părăsit în aer, salvându-ne vieţile prin catapultare, dar nu uita că noi nu te-am uitat şi tot la tine am revenit, de-a mai fost posibilă revenirea.

Îţi mulţumim pentru tot ce-ai fost şi încă mai eşti, pentru rezistenţa de care-ai dat dovadă şi pentru spiritul pe care ni l-ai insuflat, făcându-ne mai puternici şi încrezăroti în forţele proprii.

Îţi mulţumim pentru ceea ce ne-ai permis să fim şi, mai important, să devenim, sprijinindu-ne zborul pe aripile tale.

Îţi mulţumim pentru cei 50 de ani în care-ai servit cu onoare, trecând peste toate neajunsurile şi zburând mai departe.

Îţi multumim pentru tot – ce eşti, ce suntem, noi, cei ce te iubim…

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Gânduri și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Gândul săptămânii (X)

  1. Mai e mult pana cand dronele vor domina cerul, pentru ca un pilot nu poate fi inlocuit asa usor de o masina .

    Adica MIG-29 sau MIG-35 nu poate decola de pe islazul comunal daca-i destul de lung ?

    Poetule scrisasi un articol impresionant !

  2. tinel231 zice:

    ,,pilotul este cel mai important sistem din alcătuirea unui avion de luptă.” …Interesanta afirmatie ! Poti sa detaliezi ? Din cele citite de mine si din documentarele de la TV credeam ca nu e chiar asa …Sa inteleg ca o racheta de ultima generatie poate fi pacalita totusi cu niste manevre extreme ?

  3. Poetu' zice:

    Hmm… nu mă refeream la high tech…
    Pilotul este integratorul tuturor sistemelor de la bord, corect? Importanţa lui nu poate fi trecută cu vederea, iar de calităţile lui depinde îndeplinirea sau nu a misiunii. Degeaba ai supersisteme pe avion dacă pilotul nu poate – dintr-un anume motiv – să le întrebuinţeze.
    În plus, în cazul unor aparate de zbor de tip diferit, dar cu performanţe relativ similare, pilotul face diferenţa, corect?
    Cam asta am avut în minte, cu toate că este mult de vorbit pe tema asta.
    Trecând de poezia textului, întrebarea – pe care tu ai evidenţiat-o – este validă: care este cel mai important sistem de la bordul unui avion de luptă? Ar fi interesant de aflat opinii!

  4. Pingback: BĂTRÂNULUI MiG-21 GÂNDURI LA 50 ANI DE SERVICIU OPERATIV | Resboiu

  5. pepe zice:

    Respect ! Si pentru postarea dumneavoastra , si pentru ” Teava „.

  6. George GMT zice:

    Sper doar sa-l pensioneze odata! Datoria si-a facut-o, fiind probabil cel mai reprezentativ avion care a zburat sub culorile noastre. Merita un monument. Dar mai sper sa fie si ultimul aparat care va zbura efectiv pana la moartea de batranete.

  7. Anonim zice:

    O ZI FRUMOASA SA AVETI!!–Ma fascineaza,emotioneaza, de fiecare data, cand citesc–numai bine si , si, si, multe alte povestioare minunate–cu mult drag-DORINA

  8. Mihai zice:

    Momentan si dronele sunt „pilotate” de oameni. Pana sa aiba gandirea in totalitate proprie si sa fie capabile sa ia decizii fara aprobarea unui om … mai este.
    Felicitari pentru articol (frumos) si pentru blog.
    Mult succes!

  9. Poetu' zice:

    Mulţumesc! La fel şi ţie!

Spune-mi ce părere ai!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s